اصول نورپردازی مغازه و فروشگاه

فوت‌وفن نورپردازی ایده‌ال در مغازه و فروشگاه

فهرست موضوعات

همانطور که هر صاحب کسب و کاری می داند، نورپردازی مناسب جنبه مهمی از فضای مغازه و فروشگاه است. نورپردازی مغازه یا فروشگاه باید به اهداف خاصی دست یابد و در عین حال تجربه نورپردازی دلپذیری را برای مشتری ایجاد کند. بیایید در این محتوا نگاهی دقیق‌تر به اصول نورپردازی مغازه و فروشگاه بیندازیم تا مطمئن شوید که نورپردازی که برای فروشگاهتان انتخاب می‌کنید مناسب آن فضا است.

 

اصول نورپردازی مغازه و فروشگاه

1. دمای رنگ

وقتی به اصول نورپردازی فروشگاه نگاه می کنیم، دمای رنگ جزء کلیدی ترین اصول یک چیدمان نورپردازی خوب است. دمای رنگ اساساً این است که یک نور چقدر گرم (زرد) یا سرد (سفید تا آبی-سفید) است.

چرا دمای رنگ در فضاهای فروشگاه اهمیت دارد؟

دمای رنگ در ادراک مشتری از فضای فروشگاه تاثیر مستقیم دارد. رنگ دمای گرم فضایی دنج ایجاد می‌کند در حالی که دمای رنگ سرد حس هوشیاری القا می‌کند.

دمای رنگ در تمایل به خرید نقش دارد. اگر دمای مکان شما بیش از حد گرم در نظر گرفته شود، احتمال خرید مشتریان از مکان شما کمتر است. بدیهی است دمای رنگ مناسب به نوع فضای فروشگاه شما بستگی دارد.

نکته کلیدی این است که به دمای رنگ ثابت در سراسر فضا پایبند باشید. شما نباید نورهای گرم و نورهای خنک را در یک فضا داشته باشید زیرا تضاد ناخوشایندی را برای چشم ایجاد می کند.

2. منابع نور را لایه بندی کنید

نورپردازی یک فضا باید از چندین منبع نوری مختلف باشد تا موثر و چشم نواز به نظر برسد.یکنواخت بودن منابع نور برای مغازه به طرز باورنکردنی منسوخ شده است. هنگامی که نور را لایه ای می‌کنید، مغازه و فروشگاه شما برای مشتری جذاب تر بنظر می‌رسد و بیشتر به خرید ترغیب می‌شود. اگه نمی‌دانید نورپردازی لایه ای چیست و چه اصولی دارد محتوای زیر را بخوانید:

معرفی و آموزش اجرای نورپردازی لایه ای

 

3. از پنجره استفاده کنید اما فقط به آنها متکی نباشید

وجود پنجره در نورپردازی فروشگاه یا مغازه می تواند به ایجاد یک منبع نور طبیعی کمک کند که در هزینه های روشنایی در طول روز صرفه جویی می کند. شاید بخواهید که تا حد امکان از این منبع نور طبیعی استفاده کنید زیرا نور طبیعی برای چشم مصرف کننده دلپذیر است، اما باید توجه داشته باشید که نباید زیاد به استفاده از نور طبیعی که از پنجره وارد می‌شود تکیه کنید.

4. CRI مناسب را انتخاب کنید

شاخص نمود رنگ، توانایی وسیله نورپردازی در تمایز رنگ ها برای چشم غیر مسلح است. این شاخص نباید با دمای رنگ اشتباه گرفته شود. CRI مناسب برای مکان های زیادی اهمیت بالایی دارد اما برای نورپردازی مغازه و فروشگاه یکی از مهم ترین مکان هایی است که اهمیت دارد زیرا تشخیص و تمایز رنگ اجناس در مغازه ها مسئله ای مهم است.

رتبه بالاتر CRI باعث ایجاد تمایز بیشتر بین رنگ‌ها می‌شود، بنابراین برای بیشتر مغازه ها، CRI حداقل 80 یا بالاتر را انتخاب کنید.

5. اول ایمنی بعد زیبایی

حتما در بسیاری از فروشگاه ها دیده اید که فقط مناطق کلیدی فروشگاه که اجناس قرار داده شده اند را توسط وسایل روشنایی روشن می‌کنند و دیگر نقاط فروشگاه را تاریک به حال خود رها می‌کنند. از این تکنیک برای زیبا تر شدن فضای مغازه استفاده می‌شود اما باید به یک نکته مهم توجه کرد.

اصول نورپردازی مغازه و فروشگاه فقط حول مسائل زیبایی نمی‌چرخد بلکه ایمنی نیز در این موضوع مهم است. تاریک بودن برخی نقاط فروشگاه مثل راهرو ها یا راه پله ها می‌تواند امنیت مشتریان را به خطر بیندازد.

 

انواع مختلف نورپردازی در فروشگاه‌های خرده‌فروشی

هنگامی که به یک فروشگاه یا مغازه می روید، اولین چیزی که ناخودآگاه متوجه آن می‌شوید نورپردازی آن است. اینکه آن مغازه چقد روشن یا کم نور است. نورپردازی اصولی می‌تواند بهترین جلوه را برای مغازه شما به ارمغان آورد. اگر نور مغازه شما کم باشد اقلام و محصولات شما به خوبی دیده نمی‌شوند و بالعکس اگر نور مغازه بیش از حد باشد باعث اذیت شدن چشم مشتریان می‌شود.

اگر فروشگاه پوشاک دارید، استفاده از چراغ های مناسب می تواند به جذب مشتریان بیشتر، حفظ آنها در طولانی مدت و در نتیجه افزایش فروش روزانه شما کمک کند. یکی از بهترین گزینه‌هایی که می‌توانید امتحان کنید، چراغ‌های ال‌ای‌دی است، زیرا نصب آن‌ها ساده‌ترین و تا حد زیادی مؤثرترین هستند. شما می توانید از آنها به عنوان نورپردازی استاندارد فروشگاه لباس خود استفاده کنید زیرا استقبال بیشتری می کنند و نیازها و انتظارات خریداران را برآورده می کنند.

اگر به دنبال راه اندازی یک سیستم روشنایی خوب برای فروشگاه خود هستید، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. چیدمان روشنایی کافی و برنامه ریزی شده می تواند باعث شود موارد مختلف به بهترین شکل ممکن برجسته شوند. چنین ترتیبی نیز برای کارمندان انگیزه زیادی خواهد داشت و توجه خریداران را برای دیدن کالای عالی شما جلب می کند. تنظیم نور مناسب می تواند کارهای بیشتری انجام دهد. برای مثال، نورپردازی خوب خرده‌فروشی، خود را به‌عنوان خوش‌آمد نشان می‌دهد، و حال و هوای خوبی را در فروشگاه لباس شما ارائه می‌کند و در عین حال توجه مشتریان را به محصولات شما جلب می‌کند.

 

انوع تجهیزات نوری موردنیاز نورپردازی مغازه

اکنون بیایید در مورد انواع مختلف نورپردازی خرده فروشی و همه چیزهایی که برای انتخاب بهترین نورپردازی برای فروشگاه لباس خود نیاز دارید صحبت کنیم:

1. انواع لامپ رشته ای

لامپ های رشته ای قیمت بسیار مناسبی در مقایسه با دیگر لامپ ها دارند. چراغ های رشته ای یک نور سفید گرم می دهند و رتبه بالایی در شاخص نمود رنگ یا CRI دارند، که به ما می گوید که نوردهی طیف مختلف رنگ ها زنده تر و دقیق تر خواهد بود.

با وجود اینکه لامپ های رشته ای دارای نمود رنگی یا CRI خوبی هستند، اما نسبت به برخی از لامپ های کم مصرف، انرژی برق بیشتری مصرف می کنند و این موضوع در دنیای امروز می‌تواند یک نکته منقی بزرگ باشد.

حتی با در نظر گرفتن این فاکتور، مردم همچنان این نوع نورپردازی را به عنوان نور استاندارد و عمومی برای فروشگاه های خود ترجیح می دهند.

2. هالوژن

هالوژن ها نسبت به لامپ های رشته ای بهبود یافته اند و بعنوان یکی از نورهای مناسب برای نورپردازی مغازه شناخته می‌‌شوند. ثابت شده است که هالوژن ها برق کمتری مصرف می کنند و از این رو، در هزینه های قبوض برق باعث تفاوت نسبی می‌شوند. نور ارائه شده توسط لامپ‌های هالوژن تقریباً مشابه لامپ‌های رشته‌ای است اما رنگ آن بسیار سردتر است.

اگرچه لامپ‌های هالوژن دارای CRI یا شاخص نمود رنگی بالایی هستند، اما تنها نقطه ضعف لامپ‌های هالوژن این است که طول عمر اکثر مدل های آن کمتر از دیگر لامپ های این دسته است.

3. فلورسنت

لامپ های فلورسنت یک انتخاب محبوب برای روشنایی عمومی مغازه هستند و در دسته ی بهترین نورپردازی برای مغازه جای دارند. فلورسنت ها انرژی کمتری مصرف می کنند و طول عمر بیشتری نسبت به لامپ های رشته ای و هالوژن دارند.

یکی از بهترین ویژگی هایی که در مورد لامپ های فلورسنت وجود دارد این است که آنها در طیف وسیعی از دمای رنگ در بازار موجود اند و این موضوغ دست ما را برای استفاده از این نوع لامپ ها باز تر خواهد گذاشت.

4. چراغ های LED

چراغ های LED می توانند بهترین گزینه برای روشنایی فروشگاه باشند و در دسته ی بهترین وسیله های نورپردازی مغازه قرار می‌گیرند. ال ای دی ها انعطاف پذیر هستند و می توانند در بسیاری از مناطق فروشگاه یا مغازه استفاده شوند.

چراغ‌های ال‌ای‌دی نیز مانند فلورسنت ها در دماها و انواع رنگ‌های مختلف با میانگین امتیاز CRI بالای 85 تا 90 موجود هستند که این یک عدد بسیار عالی برای شاخص نمود رنگی یک لامپ است.

این نوع لامپ ها ممکن است هنگام خرید قیمتی بالا تر از دیگر انواع لامپ ها داشته باشند اما همچنان جز مقرون به صرفه ترین نوع لامپ ها اند چون میزان برق مصرفی آنها بسیار کم است و باعث صرفه جویی در هزینه های برق شما می‌شود.

از دیگر مزایای این نوع لامپ می‌توان به طول عمر بالای آنها اشاره کرد.

 

بهترین نورپردازی برای مغازه چه اجزایی دارد ؟

1. نورپردازی محیطی یا ambient

همانطور که از نام ambient می توان فهمید، مخفف ambiance است که در اصل به معنای محیط کلی هر مکان است.

نورپردازی محیطی یا عمومی به بخشی از وسیله های نورپردازی اشاره دارد که نور کلی یک محیط را تامین می‌کند. زمانی که شما نورپردازی محیطی مناسبی برای مغازه خود تعبیه کنید علاوه بر اینکه مغازه شما به اندازه کافی روشن می‌شود و مشتریان به راحتی می‌توانند محصولات شما را به طور کامل ببینند، جلوه ی زیبا و خاصی نیز بر فروشگاهتان حاکم می‌شود.

این نوع نورپردازی توجه مشتریان را جلب کرده و از آنها با خوشامد گویی ویژه پذیرایی می‌کند. وقتی نور محیطی یا عمومی فروشگاه شما خیلی کم است و دارای نقاط تاریک است، بررسی کامل محصولات و جزئیات آنها برای مشتریان سخت شده و آنها را از خرید منصرف می‌کند.

همچنین شما باید مواظب باشید که نورپردازی محیطی مغازه تان بیش از حد روشن نشود زیرا در این صورت چشم مشتریان آسیب می‌بیند و احساس ناخوشایندی به آنها دست می‌دهد. بهترین راه برای جلوگیری از بیش از حد روشن شدن فروشگاه یا مغازه تان این است که اندازه فروشگاه را بررسی کنید و نور مورد نیاز را بر اساس مقیاس آن تهیه کنید.

اگر فضای مغازه یا فروشگاهتان بزرگ است و سقف بلندی دارد باید از نورهایی که روشنایی بیشتری ارائه می‌دهند استفاده کنید زیرا قرار است این نور ها مقداری از سقف آویزان شده و فاصله ی بیشتری تا کف مغازه دارند. در غیر این صورت، اگر فروشگاه شما کوچک است، نیازی به نورپردازی با چراغ های پر قدرت تر و با روشنایی بیشتر ندارید. نورهای معمولی نیز عالی کار خواهند کرد.

2. نورپردازی وظیفه ای یا کاری

یکی از کارهایی که نورپردازی وظیفه ای انجام می دهد این است که بر روی مناطق خاصی از فروشگاه تمرکز کرده و آنها را روشن و برجسته می کند.

برای داشتن بهترین نورپردازی برای مغازه استفاده از نورهای وظیفه ای یک امر مهم است. البته استفاده از این نوع نور به فروشگاه شما نیز بستگی دارد.

این نوع نورپردازی می‌تواند برای مغازه هایی مثل بوتیک ها یا فروشگاه های لوازم آرایشی عالی باشد تا به مشتریان کمک کند لباس ها را بررسی کنند و آنها را امتحان کنند تا ببینند آیا انتخاب درستی است یا خیر.

به غیر از فراهم کردن شرایط مناسب برای مشتریان، کارمندان شما که در فروشگاهتان کار می کنند نیز از چنین نوع  نورپردازی برای انجام وظایف محوله به طور موثر بهره مند می شوند. همچنین می‌توانید از نورپردازی وظیفه ای برای تابلوها و ورودی‌های فروشگاه استفاده کنید، که به برجسته‌تر شدن نام فروشگاه شما کمک می‌کند و در عین حال به مشتریانی که بیرون از مغازه شما اند پالس خوش آمدگویی می‌فرستد.

3. نورپردازی تاکیدی

سومین جز مهم داشتن بهترین نورپردازی برای مغازه، نورپردازی تاکیدی است. برای نور دادن و تمرکز بر مناطق خاص استفاده می‌شود، اما این کار بیشتر برای جدا کردن یک مورد خاص از بقیه انجام می‌شود و باعث می‌شود مشتریان آن قسمت را ببینند. این نورپردازی برای جستجو و منحرف کردن تمرکز مشتریان به سمت هر چیزی که مایلید آنها را بررسی کنند عالی است.

علاوه بر این، از نورپردازی تاکیدی نیز می توان در تبلیغات محصولات و نمایش آنها بر روی پنجره ها استفاده کرد تا به مشتریان نشان دهد که این محصولات پرفروش هستند.

4. نورپردازی تزئینی

از چراغ های تزئینی برای تزیین و شادتر کردن فضا و روشن کردن آن استفاده می شود. نور های تزئینی اغلب برای ایجاد نوع خاصی از احساس، بیشتر مربوط به جشن ها و یک رویداد خاص مانند عید نوروز و … استفاده می شوند.  بسته به ماهیت رویداد، نورهای تزئینی را می توان سفارشی کرد.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

Your email address will not be published.

زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • اندازه
  • اطلاعات اضافی
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه محصولات
emptycart
هیچ محصولی در سبد نیست